mattisborgen

røvertøv, røveralvor, røverrør, røverbrøl og helt andre røverier

sex før ekteskapet

røvet i røverrør — av røverdatter @ Friday, 16 February, 2007

Om Gud og sexualitetens gleder:

Jeg tror gud er mer opptatt av om man behandler folk dårlig enn om man puler de… skjønner?

Dette utsagnet kunne jeg ikke vært mer enig i. Jeg tror også at Gud bryr seg fint lite om du og/eller jeg puler før ekteskapet, når det er så mye annet her i verden å bekymre seg for. Så lenge man ikke skader seg selv eller andre, og har det fint, tror jeg faktisk Gud syns det er helt ålreit at folk deler kropper med hverandre. Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å mene noe annet, men det er jo litt rart at han gjorde sex så fristende og bra hvis han ville at folk skulle holde seg unna. (Det er litt det samme med sjokolade egentlig…)

Jeg tror Gud, som forøvrig ler godt av poster som denne, blir mer morsk hvis jeg behandler folk som dritt enn hvis jeg har sex uten å være gift, samboer eller kjæreste. Det er jo bare logisk egentlig.

30 røverrørsbarn »

røvet av Iversen

16 February, 2007 @ 6:38

Stoler ikke helt på denne Gud, jeg altså.

røvet av Tine - ED

16 February, 2007 @ 9:13

Der er litt av poenget mitt og.
Jeg er så dumt at jeg ikke har skjønt det med religion. Men jeg tipper at om det er en Gud, slipper han meg inn i Himmer’n uansett, fordi jeg var snill med andre, men desverre for dum til å være sterk i trua!

OG jeg sto ikke og jugde i kirken når jeg konfirmerte meg, jeg var ærlig, konfirmerte meg borgerlig, og fikk like mange gaver allikevel :D Men jeg jugde iallefall ikke og sa jeg var kristen for å få gaver! Det tror jeg Gud gir meg respekt for :D

røvet av Maria

16 February, 2007 @ 9:55

Godt sagt!

røvet av Anett

16 February, 2007 @ 10:23

Amen.

røvet av Rambukk

16 February, 2007 @ 10:36

Jeg tipper Gud har deg på bloggrollen sin, Røverdatter.

røvet av M

16 February, 2007 @ 11:18

Jeg er egentlig en god gammeldags hykler. Jeg er kristen, men har sex før ekteskapet selv om jeg mener at man egentlig ikke burde det. Grunnen er at Gud er glad i oss, og vil ikke at vi skal skade verken oss selv eller andre. Sex er veldig intimt, og så lenge man er i et forhold med den man har sex med, er alt fint. Skaden oppstår når forholdet blir slutt og man blir såret. Jeg tror at grunnen til at Bibelen sier at man skal være gift er for å spare oss for mye smerte, selv om det seff ikke finnes noen garanti for at ekteskapet varer livet ut…..

Det er bare min mening da:)

røvet av Anett

16 February, 2007 @ 11:56

Egentlig tror jeg synes jeg kropper for lite. Når jeg tenker etter.

røvet av røverdatter

16 February, 2007 @ 13:31

Huhei! Da jeg så at det var 7 kommentarer her trodde jeg at jeg hadde fått hele kristennorge på nakken, men der tok jeg feil! :)

Iversen: Neivel? Så du tar ikke sjansen på sex før ekteskapet, eller?

Tine: Jeg tror også Gud har stor respekt for de som ikke juger om sin tro og tvil. :D
Jeg er ikke døpt og konfirmert borgerlig.

Maria: Takk. Nå er det ikke jeg som sa den relpikken som var utgangspunkt for posten, men… :)

Rambukk: Ha ha! Det tror jeg og!

M: …Og det er en bra mening. Mye av det som står i Bibelen koker nok ned til et ønske om at alle skal ha det bra. Ikke så lett å få til i praksis, men en god teori. :)

Anett: Skal jeg putte inn Gud der et sted, liksom? Eller noen andre?

røvet av Beate

16 February, 2007 @ 13:43

Nei til alkohold før ekteskapet.

(Gammelt slagord.)

røvet av radiohode

16 February, 2007 @ 13:50

“Dele kropper med hverandre.” God formulering. Om Gud furter, så må det kanskje være fordi ingen deler kroppen sin med ham? På den annen side: Om han er slik en storkar som enkelte synes å mene, så kan han sikkert ta seg til rette. Men da er vi oppe i en voldtektsdebatt, og det tar seg ikke ut her.

Gud og jeg har for øvrig en grei avtale oss i mellom: Vi tror ikke på hverandre.

Pingback av » Sex før ekteskapet, dere?

16 February, 2007 @ 16:28

[…] Røverdatter snakker i en bloggg post om hvorvidt Gud tror det er en synd å ha sex før ekteskapet. OG avslutter så med at det må jo bety mer for gud om man er et jevnt over godt menneske enn om man hopper til køys før man har metall på fingeren. […]

røvet av Anett

16 February, 2007 @ 16:29

Haha, røverdatter… legg gjerne inn Gud. Eller noe annet spennende:)

røvet av Mihoe

16 February, 2007 @ 16:37

Jeg har alltid tenkt at det måtte være ett av to: Enten er Gud en seriøs kjiping som gjør sex såpass godt for så å si at vi ikke får lov. Eller så har rett og slett Gud gjort det fordi vi skal kose oss så mye som mulig.

Hvis jeg tror på Gud er han deff ikke noen kjiping (da kan det være det samme).

røvet av røverdatter

16 February, 2007 @ 16:43

Beate: Alkohold? Det har jeg aldri hørt om…

Radiohode: Jeg tror ikke han furter. Det er jo det hele posten her dreier seg om…

Anett: Ja, jeg syns det passer greit med Gud egentlig. I hvert fall i denne sammenhengen.

Mihoe: Jeg tror heller ikke han er en kjiping. Og så er det jo et spørsmål det faktisk er han som har sagt at det er forbudt eller om det var en eller annen Bibelskriver som var bitter for at han ikke fikk seg noe selv, og dermed mente at da skulle ingen andre få heller..? ;)

røvet av Beate

16 February, 2007 @ 19:27

Ops, en liten skrivefeil der.

Nei til alkohol før ekteskapet, skulle det stå.

røvet av Zava Palmer

16 February, 2007 @ 21:00

Enig så enig. Husker ei fryktelig religiøs lærerinne jeg hadde på ungdomsskolen, som prøvde å overbevise oss fjortisene om at det ha sex var som å spise ei kake. For hvert kakestykke du spiste av kaka, jo mindre ble det igjen Dette gjaldt da angivelig før ekteskapet. Hørt sånt piss..? Ja for når man blir gift - da blir det plutselig sånn som med Jesus da han delte ut fisk og brød…. Husker jeg syntes denne lignelsen var rimelig tynn. Tror neppe den gikk inn til spesielt mange i klassen heller.

røvet av Iversen

16 February, 2007 @ 21:01

Røvis: Tror du jeg hører på rådene til en jeg ikke stoler på? O_o

røvet av røverdatter

16 February, 2007 @ 21:14

Beate: Aha! Alkohol til de ugifte er jo djevelens verk.

Zava: Ja, det er litt som når de voksne sa: “Det der er ikke noe å gråte for, du må spare tårene dine til noe som er viktig”. -Akkuat som man går tom for tårer… Bare tull alt sammen.

Iversen: Nei, jeg vet ikke. Jeg tror jo, som sagt, at akkurat denne sexgreia ikke er Guds store kampsak.

røvet av Tine - ED

16 February, 2007 @ 21:19

Røver: Samma her, men allikevel har jeg vært mer i kirker enn de fleste jeg kjenner, som kaller seg kristne :D

røvet av røverdatter

16 February, 2007 @ 21:23

Tine: Jepp. Sånn er det hvis man synger i kor, spiller i korps eller ellers bedriver aktiviteter arrangert av KFUK/KFUM…sant? ;)

røvet av Tine - ED

17 February, 2007 @ 10:02

Røver: Først speidern, så barnekor, så spilte jeg i bandet til ungdomskoret :D + mange, mange kirkekonserter med korpset. Ikke akkurat rotløs ungdom…

røvet av doomguy

17 February, 2007 @ 11:53

problemet er vel at Gud, ihvertfall hvis man skal tro at hun er slik som religioner forteller om henne, ikke er særlig logisk!

røvet av røverdatter

17 February, 2007 @ 12:52

Tine: Neida, jeg kjenner til deler av den løypa der… :)

DoomGuy: Ok. Jeg har ikke noen problemer med Gud, men det er greit at andre har det. :)

røvet av Tine - ED

17 February, 2007 @ 21:03

Vi er så flinke jenter :D

røvet av Esquil

17 February, 2007 @ 22:18

her er vi i alle fall helt enige, røverdatter!

og jeg tror også som Tine at det handler om å være snill. selv om jeg konfa inn i kirka.

religionen har snudd seg på hodet. før kristus gikk sex og gud hånd i hånd, de hadde fallossymboler (store steinkuker) de tilba, pompeii hadde for eksempel en del kuk-kunst, i gamle egypt var yppersteprestinnene det vi i idag kaller horer. man kan føle seg ekstra nær den gode siden av kraften under seksualakten, og ‘åh gud’ er ihvertfall i følge erotisk fiksjon ikke et uvanlig utsagn rett før man kommer.

kristendommen og muslimene måtte kanskje være i opposisjon til det gamle? inkje veit eg.

Gud elsker dere alle, så bare pul på, innen kardemommelovens grenser.

røvet av røverdatter

17 February, 2007 @ 22:36

Tine: …snille piker.

Esquil: Ettersom jeg selv lever i sølibat, er dette en “gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør”-post. Men den siste setningen din er en god leveregel, ja. :)

røvet av Beate

17 February, 2007 @ 23:05

Vi hadde faktisk en kristendomslærer som sa noe litt all-right om dette.

Han sammenlignet sexlivet med en stige, og sa at om man begynte å klatre opp på stigen mens den sto alene på bakken, så ville den ikke stå så støtt. Man måtte grave ett hull til den samtidig.

Og forholdsvis prippen som jeg er i alle fall i teorien, så synes jeg ikke det er så dumt. Eller syntes da jeg var 15.

røvet av røverdatter

17 February, 2007 @ 23:26

Beate: Men å ha sex før ekteskapet er jo ikke ensbetydende med at stigen står alene? Sex før ekteskapet trenger ikke å være det samme som å pule rundt. -Og det var forhåpentligvis ikke det du mente heller.

røvet av Beate

21 February, 2007 @ 18:00

Nei, det var ikke det hverken jeg eller han mente. Det var vel mer det at seksualiteten må få tid til å utvikle seg. I sitt eget tempo. Liksom.

røvet av røverdatter

21 February, 2007 @ 18:23

Beate: Ja, jeg hadde en mistanke om at vi var enige, skjønner du. :D

RSS feed for kommentarer til denna posten TrackBack URI

legg igjen noe røverrør

XHTML: du kan bruke disse tægsa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>