mattisborgen

røvertøv, røveralvor, røverrør, røverbrøl og helt andre røverier

ja eller nei til heterofile prester?

røvet i røverrør, røveralvor, andre røverier — av røverdatter @ Saturday, 17 November, 2007

Det er ikke så ofte vi i mattisborgen kommenterer nyhetsbildet eller noe som kan minne om politikk, men her er altså et unntak.

I går vedtok kirkemøtet at kirken kan åpne for vigsler av prester som lever i homofile ekteskap. I realiteten betyr visst vedtaket at det blir opp til hver enkelt biskop om de vil gjøre det eller ikke. Hvis vi bare gir dem litt tid, så tror jeg de fleste biskoper som fortsatt er motstandere enten vil “come around” eller dø ut. Forhåpentligvis vil det da om noen år være flere som er for enn i mot.

Nå er det noen motstandere av dette vedtaket som er redde for at kirken skal miste medlemmer. Jeg tror det heller er snarere tvert i mot; endelig åpner kirken døra på gløtt og gir rom for mange som ikke har villet være medlemmer pga lav takhøyde (som i gjør døren høy, gjør porten vid!). Det er en lang vei å gå enda, blant annet i forhold til den sagnomsuste ekteskapsloven, men slik jeg ser dette er det en begynnelse. Og hurra for det!

Personlig mener jeg at dette ikke burde være noe problem eller gjenstand for debatt, men nå er det en gang sånn at den norske kirke er sidrumpa. Så da får vi heller ha litt tålmodighet med de redde menn og kvinner med prestekrager som tror at det å være homofil er så mye mer annerledes enn å være heterofil.

6 røverrørsbarn »

røvet av kristin

17 November, 2007 @ 11:50

Først og fremst er jeg enig med deg i det at homofile bør få være prester, og at vi gleder oss til ny ekteskapslov.

Men jeg synes argumentene dine blir litt flate, i og med at du ikke tar i betraktning at dette også handler om en bibellære og ikke bare hva et kirkemøte måtte mene.
I Bibelen står det faktisk flere steder at homofili er synd, og personlig mener jeg at hvis man tilhører en trosretning, skal man ikke bare kunne plukke ut det-og-det fra religionens hellige skrifter.
Kirkemøter har selvfølgelig til alle tider bestemt mye på tvers av Bibelen, men da blir dette ofte brukt “mot” Kirken i etterkant, med argumentet at religionen er menneskestyrt og ikke fra en gud.

Dessuten holder de fleste prester i Den norske Kirke (dessverre ikke alle, og det er gjerne minoriteten som hyler høyest) forskjell på om homofili eller homofile er synd. Ifølge Bibelen er homofili synd. (3. Mos 20,13 f.eks.) Men det er også alt fra drap til å tenke negativt om andre mennesker. Ifølge Bibelen er alle mennesker syndere, bortsett fra Jesus.
Min personlige mening er at når kristne sier at “Jesus døde for våre synder”, så gjelder det også homofili (altså i den grad det er synd, noe man må godta hvis man vil være skrifttro). Folk som baksnakker får være prester og man kan være prest selvom man har tatt abort.
Dette ble egentlig en altfor lang kommentar i forhold til at jeg er enig med deg. Det er bare enklere å komme med min mening når vi ikke i utgangspunktet er så uenige at vi blir sittende i hver vår skyttergrav og snakke forbi hverandre.

røvet av Undre

17 November, 2007 @ 13:42

Stadig flere melder seg ut av statskirken. Motviljen mot å ansette homofile i vigslede stillinger er hovedårsaken, fastslår religionsviter.

Skal Statskirka bestå må den følge folket. De som mener at Kirka nå tar feil står fritt til å melde seg ut og melde seg inn i en eller annen menighet som fremdeles tviholder på å fordømme homofili til de smaker blod i kjeften.

Da Norge fikk sin første kvinnelige prest i 1961, Ingrid Bjerkås, var det sterke protester så det holdt. Da Norge fikk sin første kvinnelige biskop i 1993, Rosemarie Köhn, var det også store protester, men da Solveig Fiske ble valgt som hennes etterfølger i 2006 var det største rabalderet at Fiske ikke fordømte homofili. Verden går framover med andre ord.

Fin post, Røvis!

røvet av røverdatter

17 November, 2007 @ 17:54

Kristin: Takk for lang kommentar. Jeg lurer på om det er kommentarrekord her i mattisborgen. :) Men her er døren høy og porten vid, så det er veldig greit!
Jeg er helt enig i at argumentene mine er flate, men det er fordi jeg syns at det er helt håpløst å skille på homofili og heterofili. Jeg kan i hvert fall ikke styre at jeg er heterofil, så jeg kan aldri tenke meg at homofile har en eller annen av- og påknapp. Og disse flate argumentene er egentlig myntet på de som ikke vil gi rom for homofile, prester eller ikke, i kirka. Jeg syns nemlig det er noe tullball all den tid den guden jeg kjenner bare er god. “Jesus elsker alle barna” har et poeng. Det er ikke “Jesus elsker alle barna utenom de som er homofile, tar abort, drikker alkohol eller generelt sett gjør feil.”.
Så ja, vi er nok mer enige enn uenige. Jeg er forøvrig en av dem som mener at vi må se bibelen litt i forhold til tid og sted også. Hvis ikke må vi sette i gang og steine de jentene som har sex før ekteskapet (jfr. 5. mosebok 22, 20-21), “utrydde” de som har sex mens kvinnen har menstruasjon (jfr. 3. mosebok 20,18) og slutte å spise noe med blod i (jfr. 3. mosebok 19, 26).
MEN så står det jo også at vi skal elske vår neste som oss selv og at kjærligheten tåler alt. Så da må vi vel elske de homofile på lik linje som de heterofile da? Og hvis Gud elsker alle og kjærligheten tåler alt, så tåler vel den kjærligheten at noen er homofile? :) Uansett og samma hva så mener jeg at Gud ikke elsker på tross av, men på grunn av.

Undre: Ja, jeg tror det er viktig og riktig av kirka å åpne litt på dørgløtten (evt. lette litt på prestekjolen). Men jeg har også forståelse for at en sånn type institusjon ikke får gjort dramatiske endringer over natta. Derfor må vi nok ha litt tålmodighet (selv om det helst skulle skjedd i går), og når det gjelder fremskrittene. Jeg håper og tror det utvikler seg i riktig retning.
Og heia Solveig Fiske! :D

røvet av La Borgita, Portugals rose

17 November, 2007 @ 19:42

Ingen kristne i Norge er skrifttro lenger. Skal kvinner tie i forsamlingen? Siden alle tolker Bibelen som de vil skal man selvsagt gi homofile alle rettigheter i Kirken. Hvis vi vil ha en folkekirke.

røvet av røverdatter

17 November, 2007 @ 20:01

Børge, min rose: Amen! :)

Trackback av Anonymous

22 December, 2007 @ 23:19

Free Paris Hilton XXX

RSS feed for kommentarer til denna posten TrackBack URI

legg igjen noe røverrør

XHTML: du kan bruke disse tægsa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>