mattisborgen

røvertøv, røveralvor, røverrør, røverbrøl og helt andre røverier

ufordragelig

røvet i røverrør, røveralvor — av røverdatter @ Sunday, 10 February, 2008

Ingen unger er ufordragelige. Det er et ufordragelig ord å bruke om et barn. Det betyr at man ikke tåler. Og det er faktisk ganske mange voksne som betegner enkelte barn som ufordragelige. Jeg har vært borti det både i barnehage og i skolen, og det skjærer meg i brystet når voksne mennesker som jobber med barn beskriver barn som nettopp ufordragelig.

Det er lov å ikke like alle. Sånn er det her i verden. Derfor er jeg helt åpen for det at noen voksne ikke går sammen med alle barn, og noen barn ikke går sammen med alle voksne. Det er lov selv om man jobber i barnehage eller skole. MEN som voksen har man et litt annet ansvar enn det barn har, og derfor er det den voksne som må være bevisst på sine egne følelser overfor barna. Er det noen man favoriserer? Er det noen man kjenner at man ikke takler så godt?

Alle barn har gode sider, men noen har en atferd som kan være vanskelig å svelge. Da er det ekstra viktig at de voksne passer på å skille mellom atferden og mennesket bak atferden. Det er vanskelig, men desto mer viktig. Ansvaret ligger hos den voksne. I å kalle noen for ufordragelig ligger det en oppgitthet. Da har man på en måte avskrevet muligheten for endring og utvikling. Plutselig er det håpløst. Det tror jeg er svært farlig hvis man jobber med barn, og særlig fordi det ofte er de som trenger godhet mest som blir omtalt som ufordragelige.

13 røverrørsbarn »

røvet av uNe

10 February, 2008 @ 19:18

Ja, du sier noe viktig der.. Spørsmålet man bør stille seg er vel; hvorfor har denne adferden oppstått i utgangspunktet?

røvet av røverdatter

10 February, 2008 @ 20:20

Une: Nettopp. Noen ganger er det så diffust at det kan være vanskelig, men voksne bør ikke avfeie atferd med at ungen er ufordragelig. :)

røvet av randi

10 February, 2008 @ 20:29

Og hvis man tar seg bryet med å SE så tror jeg alle vil oppdage at de som kan fremstå som “ufordragelige” er så mye, mye mere.
Ofte er det de mest “ufordragelige” som rører meg mest.
Men det krever litt jobbing, du må grave i noen lag, du må overse noe og være litt åpen. Hvert barn har sin historie, og er formet av sine opplevelser. Det er et spennende puslespill - om en altså gidder.

Jeg reagerer forøvrig som deg - og voksne med den holdningen bør i alle fall ikke jobbe med barn!!

røvet av røverdatter

10 February, 2008 @ 21:06

Randi: Godt vi er enige. Det er noen ganger enklere sagt enn gjort (det må vi jo erkjenne), men det du sier om å være åpen og å SE er veldig viktig!

røvet av saccarina

11 February, 2008 @ 10:43

Godt at du peker på dette!
I de årene jeg jobbet i skolen har jeg sett at noen barn tar det lengre tid å like, men som Randi også skriver er det ofte dem man til slutt føler sterkest sympati med. Om man stenger av og kaller dem ufordragelige kommer man aldri dit.

Jeg tror du kommer til å gjøre en strålende jobb for de barna du kommer i kontakt med.

røvet av Prinsesse Lea

11 February, 2008 @ 10:59

Jeg underviser barn i teater og underholder dem på danskebåten, så jeg jobber med barn i en litt friere ramme enn om jeg for eksempel hadde vært lærer. Men det har hendt at jeg har kalt en unge ufordragelig (innenfor mitt eget hjems fire vegger). Når jeg sier det, sikter jeg alltid til vedkommendes oppførsel, og jeg møter naturligvis barnet på samme måte og med samme åpenhet som jeg møter de andre barna, likevel. Så jeg tror ikke jeg er enig i at en gjennom å bruke det uttrykket avskriver muligheter for forandring.

røvet av randi

11 February, 2008 @ 13:54

Prinsesse Lea er flinkere enn meg - Når jeg oppfatter noen og beskriver dem som ufordragelige så påvirker det meg, og jeg tror også motparten, uanvhengig av om det er barn eller voksen.
Ufordragelig er (i mine ører) bare negativt, om jeg isteden tenker utfordrende eller fasinerende, hvorfor gjør hun/han det? Så blir min del av dialogen mer åpen - jeg kommuniserer mere positivt og min erfaring er at jeg kommer lengere. Ikke minst overfor meg selv.
Min erfaring er at også det ufordragelige har sin forklaring og når det gjelder barn ligger forklaringen ofte utenfor barnet selv.

røvet av røverdatter

11 February, 2008 @ 15:01

Saccarina: Jeg er enig. Og takk for hyggelig kompliment. :)

Prinsesse Lea: Nå skal ikke dette bli en diskusjon om hvorvidt det er greit at du kaller unger ufordraglige eller ikke, men jeg er nok enig med Randi. At det er vanskelig å legge fra seg en sånn forforståelse. Å kalle et barn for ufordragelig én gang, fordi ungen har oppført seg ufordragelig på teaterøving den dagen, er noe annet enn å uttrykke “Åh, den ungen er helt ufordragelig assa!” som en generell holdning. Sånn jeg ser det er det stor forskjell på å si “I dag oppførte h*n seg helt ufordragelig” og “H*n ER helt ufordragelig”. Akkurat som det er forskjell på å si “Det var dumt sagt” og “Du ER dum”. Det ene henspeiler på hva som har blitt sagt eller gjort, det andre på hva du er, og det tror jeg gjør noe med våre holdninger overfor personen det er snakk om (enten de er voksne eller barn).
Forresten så er jeg ganske allergisk med setninger som begynner med “du ER så…”, så jeg prøver å være bevisst på det. Men det var en digresjon. :)

Randi: Jeg tror du er inne på essensen her. :)

røvet av tonita

12 February, 2008 @ 9:07

Gratulerer med navnedag røverdatter

røvet av røverdatter

12 February, 2008 @ 13:10

Tonita: Takk for det, men Ronja er egentlig ikke en del av nicket mitt. Men tanken var god! :)
(Nicket er egentlig valgt med tanke på at jeg er datter av en røver, mer enn henvisning til Astrid Lindgrens Ronja Røverdatter, men sånt kan man jo ikke lukte! Og dessuten liker jeg jo Rønja Røverdatter veldig godt.)

røvet av tonita

12 February, 2008 @ 22:21

Da finner du en egen navnedag for nicket, - og sier du fra i god tid vil gratulasjoner komme i rett tid.

Vi her ute kjenner så få røvere, - men så godt RR.

Beste ønsker for neste navnedag.

røvet av toro

19 February, 2008 @ 15:03

Finnes det voksne som med rette kan kalles ufordragelige?

røvet av røverdatter

19 February, 2008 @ 15:52

Tonita: :)

Toro: Ja, det vil jeg tro. Voksne har tross alt litt mer ansvar og kontroll over egen oppførsel enn barn, så det finnes sikkert noen som kan kalles ufordragelige. Selvfølgelig kan voksnes atferd også være uttrykk for “noe”, og det finnes tusen grunner til at vi oppfører oss som vi gjør. Noen ganger ubevisst og noen ganger bevisst…

RSS feed for kommentarer til denna posten TrackBack URI

legg igjen noe røverrør

XHTML: du kan bruke disse tægsa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>